Vakantie 2017 Frankrijk - Jogger Jo & Spinning Jenny (Homepage www.jogger.tk)
Tijdens de Franse vakantie 2017 vertoeven we in de Auvergne.
Ons vakantiestekje is:

3) E-mail contact

Maandagdag 19-juni-2017 De reisdag
Hier volgt het vakantieverslag 2017
De eerste mail contacten met de camping zijn erg gastvrij en we verheugen ons op het mooie vooruitzicht om daar te vertoeven.
De Camplet vouwwagen staat al van vrijdag gepakt en de zaterdag wordt gebruikt om wat te rusten. Waarom dan zondag niet vertrekken? Nou dat is heel eenvoudig. Dochter lief Anouk organiseert met hardloopvrienden in Borgharen voor de eerste keer de RonForRun Maasvalleiloop en Pa kan het niet maken om daar weg te blijven. Het lopen in mijn geboortedorp (1950) gaat me wonderwel goed af en ik finish over het mooie 15 km parcours door het natuurgebied langs de Maas als 2e overall. Wie had dat gedacht dat ik daar nog eens op het podium zou staan. Sjiek is miech dat. Een verslag staat op www.jogger.tk

Zondagochtend staan we met ietwat vermoeide benen op, maar deze krijgen de hele dag de tijd om te rusten tijdens de trek naar het zuiden. We rijden om 7 uur de straat uit en rond Luik is er wat woon-werk verkeer drukte. Met een Luxemburgse benzine tankbeurt in Martelange kunnen we verder richting Frankrijk. De autoweg langs Metz en Nancy heeft snelheidsbeperkingen tot 90 km/u. In Toul gaan we de tolweg op en mag er 130 worden gereden. Voorbij Dijon nemen we afslag 26 bij Chalon sur Saone. Bij het tolpoortje snapt de automaat niet dat we de gewenste €20,90 hebben betaald en blijft de slagboom gesloten. De madam achter de intercom komt uiteindelijk eens kijken en na veel Frans abracadabra gaat de slagboom open. De weg (N70-N79) gaat vervolgens geregeld over van 2 naar 1 baans. Bij Montmaraut gaan we de A71 op maar stranden in een Deviation, een omleiding die ons door kleine dorpen brengt maar vooral veel tijd kost. Nu is het vakantie maar de vermoeidheid en warmte (34.C) beginnen hun tol te eisen. Uiteindelijk komen we op de A89 die door mooi bergachtig groen vulkaan gebied gaat. Vanaf afslag 26 / Pontgibaud gaat het over de D941 naar Pontaumur. Vanaf hier is het een kort stuk omhoog over de D987 naar Laschamps waar Rochemaux en camping staat aangegeven.
Om 18 uur arriveren we op de camping waar de eigenaren,Ton en Marianne, ons al opwachten. We drinken samen wat en maken uitgebreid kennis voordat de vouwwagen opgezet wordt. Een mooi plekje met voldoende schaduw is bij deze temperaturen van ruim boven de 30.C geen luxe. Voor de eerste nacht stallen we onze spullen provisorisch op, morgen hebben we meer tijd/zin. Een goed bed voor de nacht is voldoende. Marianne heeft een heerlijk diner gemaakt. Koude soep, aardappel of couscous met vlees en Italiaanse groenten, plus lekker toetje met advocaat. Dit alles met wijn en koffie na geeft een perfect begin op Mini Camping Rochemaux. We duiken gelijk de koffer in en slapen als een bok.
Klik op het plaatje voor details over de geplande route Maastricht - Rochemaux

Dinsdag 20-juni-2017 Verkenning
Om 7 uur word ik wakker en besluit op hardloop verkenning te gaan. Van campingbaas Ton heb ik vernomen dat er een geel gemarkeerde wandelroute van ca. 10 km, langs de camping loopt. Dat lijkt me een prima plan om een eerste indruk van de omgeving te krijgen. Ik daal door het bos van Miremont en een ree huppelt voor me weg. In het dorp Miremont staan overal aangeklede grote poppen en zelfs langs de rivier zit een vissende pop met hengel en vis aan de lijn. Vanuit het dorp is het een stevige klim naar boven en het uitzicht beloond de inspanning. De gele route daalt af naar de rivier (Le Sioulet) en volgt deze door een bos. Bij een boerderij komt een keffende hond naar buiten met de madam erachter aan. De hond heeft blijkbaar meer te vertellen dan de baas en haar techniek om de hond te vangen is iets voor een komische film. Ondanks dat ik blijf wachten krijg ze het beest niet gevangen en ik vervolg mijn weg met de hond achter me aan. Uiteindelijk raakt de hond vermoeid en haakt af. Dit voor de nieuwsgierigen, hoe het is afgelopen. Na 11km en 350 hoogtemeters ben ik weer terug op de camping. Na een lekker ontbijt gaan we verder met de campingstek inrichten. We rusten uit van de reis en genieten van de natuur rondom ons.
Woensdag 21-juni-2017 Lopen met Mandy
We hebben kennis gemaakt met onze sportieve buren op de camping, Hans en Mandy. Hans is de zoon van campingbaas Ton. Daardoor is Mandy Wunnink bekend in deze omgeving en samen gaan we om 7:30 uur voor een route van 13 km over rustige wegen. Onderweg wordt ik door Mandy bij gepraat over Mindful Run waar ze instructeur in is en haar bedrijf http://kikztart.nl
Het beloofd weer een erg warme dag te worden met temperatuur van 33.C. Gelukkig is er voldoende schaduw op onze campingplek en dus goed vertoeven. De twee campingvarkens zoeken verkoeling in de poel. Tegen de avond nadert een onweer dat ons mooie wolken oplevert maar geen nattigheid.

Donderdag 22-juni-2017 Run-Swim-Run
Inmiddels is Menno van der Mark ook op de camping gearriveerd. Het plan is dat Mandy en ik samen naar het stuwmeer Fades-Besserve lopen (10km) en Menno dit op de fiets doet. Daar gaan ze een km zwemmen terwijl ik me probeer drijvend te houden. Vervolgens wordt de terugweg weer lopend/fietsend gedaan. Onderweg passeren we Chateau La Rochette te Miremont en de poppen van Miremont. Het klimmetje door het bos van Miremont hakt er wel in, maar de redding/camping is nabij. Tegen 11 uur zijn we weer terug bij af en smaakt het ontbijt als een koningsmaaltijd.
Het is een mooie dag in de Auvergne waarbij de beentjes na gedane arbeid mogen rusten.
Klik hier voor de Strava GPS heenweg route & Strava GPS terugweg route

Vrijdag 23-juni-2017 Auvergne Siteseeing
Hardlopend de streek verkennen brengt mij op leuke plekken. Zo ontdek ik op een heuvel de 12e eeuwse Romaanse Eglise en in Miremont tegenover het gemeentehuis een museum met attributen van het dorp. Om 9 uur ben ik weer terug op de camping, het is een bewolkte dag geworden en we besluiten om het museum van Miremont te bezoeken en een tour om het stuwmeer te maken. In de namiddag wordt er een uiltje geknapt.

Zaterdag 24-juni-2017 Puy de Dome
Om half acht rijden we (Jo-Mandy-Menno) de camping af richting Puy de Dome, de grootste vulkaan van de Auvergne, een reis van een half uur. Op de grote parkeerplaats is het nog rustig en de top van de Puy de Dome is in wolken gehuld. Het onverharde pad naar boven brengt ons door bosgebied en hoe hoger we komen, hoe mooier de vergezichten. Het steile pad met percentage van soms meer dan 30% is adembenemend en goed voelbaar in de benen. Na een uur klimmen zijn we op de nu zonnige top, 1465m. De puist van de Auvergne is bedwongen. We hebben amper de tijd om van het uitzicht te genieten als de mistflarden van de wolken er een grijze wereld van maken. De temperatuur op de top keldert en we gaan terug naar beneden, waar het een paar graden warmer is. Begonnen met een zonnetje en op de top in de wolken. (Letterlijk en figuurlijk). Genoten van de natuur en het gezelschap. Terug op de camping om 11 uur wordt met een verlaat ontbijt de verloren energie weer aangevuld.
De rest van de dag mogen we rusten en luieren bij de tent.
n.b. De Puy de Dome was in 1952 het Tour de France decor waar Limburger Jan Nolten en Fausto Coppi een legendarische tweestrijd hadden. Zelf was ik toen 2 jaar, mooi om 65 jaar later op deze heilige grond te mogen lopen.
Zondag 25-juni-2017 Zondagrust
De vogels in de struiken naast onze tent hebben me met een luid ochtend concert gewekt en de opkomende zon komt al boven de schuur. Mijn Auvergne zwerfloop brengt me langs een huis waar het konijnenhok (Flappie Flat) gewoon langs de weg staat. De gehele route zie ik geen verkeer. Sterker nog de eerste levende wezens kom ik pas weer tegen als ik terug op de camping ben. De rest van de dag heerst er zondagsrust op Mini Camping Rochemaux bij een heerlijke temperatuur.

Maandag 26-juni-2017 De Blauwe route Pontaumur
Vandaag staat de blauwe route op mijn loopmenu. Deze begint eigenlijk in Pontaumur en ik wil de route opzoeken vanaf de camping. Via de gele route kom ik de blauwe merktekens tegen en deze brengt me naar de rivier Le Sioulet en volg de Gorges. Het is een mooi pad, een tiental meters boven het water en brengt me in Pontaumur. Omdat ik de route tegengesteld heb gelopen kom ik bij bet beginpunt uit. Voor het vervolg van mijn tour is even zoeken waar het eindpunt van de blauwe route zich bevindt. Na wat verlopen vind ik weer de blauwe markering en door steeds achteruit te kijken naar blauwe strepen weet ik of ik goed zit. Het is een bewolkte dag vandaag en loopmaatje Mandy en Hans verlaten de camping, terug naar Nederland. Jammer, samen de streek verkennen was extra leuk.
Vandaag houden we het niet droog in de Auvergne en in de namiddag is er weer een zonnetje om de boel op te warmen. We maken een avond wandeling bij de camping.
Dinsdag 27-juni-2017 Zen
De konijnen op de camping liggen al languit in het zonnetje als ik bij het badgebouw een paar slokken water neem voor mijn zwerfloop. Het zijn geen hazen anders hadden ze me het tempo voor deze training kunnen aangeven. Mijn toerke brengt me via landwegen in Villosanges bij de kerk. Het dorp lijkt uitgestorven, als ik even later een grote houtzagerij passeer is er meer ambachtelijke bedrijvigheid. Er hangt een lekkere hout geur en ik neem een kijkje tussen de rollende boomstammen op de lopende band. Na ruim 16 km ben ik weer terug bij af en we besluiten na de lunch om de Boeddhistische tempel Dhagpo Kundreul Ling te Le Bost Biollet te bezoeken. De tempel is wel een groot contrast in het Franse landschap. We mogen naar binnen als de schoenen uit zijn en worden overdonderd door de hoeveelheid boeddha’s en tekeningen. Zen hebben we er niet gevonden maar wel nog een mooie bamboe tuin met vijver gezien. Op de terugweg volgen we een mooie natuur route en komen via Miremont terug op de camping waar een onheilspellende zwarte lucht, boven het centraal massief, een naderend onweer aankondigt.

Woensdag 28-juni-2017 Naar het stuwmeer
Het heeft gisterenavond even flink gewaaid en knetterend onweer met flits en knal zonder tijdverschil, dus zeer nabij een inslag. Als ik de camping verlaat voor een loopje naar het stuwmeer is het droog. Een slak probeert in Miremont de weg over te steken en ik help haar een handje. Mijn tempo is ook van slakken niveau en ik volg een doodlopend pad langs het stuwmeer Fades-Besserve. Ooit was hier een doorgaande weg maar door aanleg van de stuwdam staat de weg nu onder water. ik kom thuis voor het ontbijt met meer dan 300 hoogtemeters.
Donderdag 29-juni-2017 Landogne verkenning
Het ochtendgebed brengt me via landelijke wegen in Landogne. Het is een grijze dag in de Auvergne en dat heeft het voordeel dat er wat makkelijker km's worden gemaakt. Ik verken verschillende paden vanuit Landogne, maar alles loopt dood. Ook de begraafplaats waar ik voorbij kom is doodstil. Er is een waterpunt waar ik graag gebruik van maak. Uiteindelijk vervolg ik mijn weg via een waterval richting Pontaumur. Dat betekend nog een leuke klim terug naar de camping voor het ontbijt na ruim 16km.

Vrijdag 30-juni-2017 Camping klusser
Mijn rondje Auvergne brengt me langs een bizar kruis. Wie verzint zo iets puntigs in een weiland? Ik loop langs de houtzagerij bij Villosanges en keer via Villelange terug naar de camping met ruim 15km in "the pocket".

Na het ontbijt ga ik klussen bij Ton en Marianne. De vloer is uit hun woonkamer gesloopt en voor dat er nieuwe beton gestort wordt is het de bedoeling dat er zand en isolatie in gaat. Ik mag 3 m3 zand met de kruiwagen naar binnen rijden en Ton helpen met dit aan te stampen plus egaliseren. Een mooie krachttraining waar je niet voor naar de sportschool hoeft te gaan. Het klusje gaat voortvarend en ze hebben op de 7 jaren dat ze in de Auvergne vertoeven al het nodige gedaan aan de oude boerderij.
Klik hier voor een filmpje van de "Opschepper".

Zaterdag 1-juli-2017 Mont Dore
De laatste twee dagen wil het niet echt zomeren en deze ochtend is er een hoopvol streepje blauw als ik op looppad ga voor 17 km. Onderweg probeer ik nog een Pain Complet te krijgen, maar er is enkel Frans stokbrood en dat hebben we zelf ook als afbakbrood op de camping. Na de middag gaan we voor een Auvergne toer naar het bergdorp Mont Dore. De wolken hangen laag rond de bergtoppen en de plaats doet Zwitsers aan. We vervolgen, na een wandeling, de weg naar een mooi uitzichtpunt op twee oude vulkanen. De Roches Tuiliere en Roche Sanadoire. Richting camping passeren we Orcival met de oude Notre Dame kerk.

Zondag 2-juli-2017 Beter weer
De vooruitzichten voor vandaag zijn zonniger, maar dan op Frans tempo. Zelf heb ik op mijn trainings ronde via Landogne ook niet echt de vaart erin, de 15km gaan in 1:32 uur met wat foto momenten. Dochter Anouk houd vandaag tijdens Bemels Beste Boeren Bergloop (BBBB) de familie eer hoog en loopt de 15km in 1:31 uur. Ik ben dus virtueel geklopt door Anouk. Sjiek is miech dat.

Maandag 3-juli-2017 Weer een zonninge dag op de camping
De looproute vandaag brengt me na een afdaling bij de ijzeren brug om vervolgens 3,5 km te mogen klimmen met Keutenberg percentages. Daarna een 4km lange afdaling naar Pontaumur. Van hier uit neem ik een ommetje via Landogne naar de camping waar de zon weer is teruggekeerd. Totaal ruim 15 km met 415 hoogtemeters voor het ontbijt.
Overdag maak ik kennis met Ronald Kappetein, die een huis naast de camping heeft gehuurd, en we plannen voor woensdag een looptraining. Zijn core business is fietsen en leuk dat hij met me op looppad wil.
Bij de avondzon maak ik nog wat kiekjes op de camping.

Dinsdag 4-juli-2017 Mistig begin van een super mooie dag
Als ik de tent open rits is mijn zicht beperkt tot de boerderij. Toch ga ik in korte broek en singlet op zwerfloop richting Confolant aan het stuwmeer Fades-Besserve. Als ik een aanwijzing krijgt naar een uitkijkpunt klim ik het pad omhoog. Helaas is er door de mist op dat moment geen zicht en ik besluit het op de terugweg nog eens te proberen. Het pad omlaag richting Confolant is overwoekerd door hoog vochtig gras, braamstruiken en losse stenen. Geen route om snel te dalen van 660m naar 470m. Bij het meer tref ik twee vissers op de in het water doodlopende weg. Hier was voor de komst van het stuwmeer de weg naar Miremont. Na een verkenning van Confolant ga ik weer terug omhoog naar het eerste uitkijkpunt waar ik nu een mooi zonnig uitzicht heb op de U-bocht van het meer. Als ik zoekende ben naar een landelijke weg richting Miremont komt er een hond op me afgelopen en verderop een Franse Madam. Althans dat dacht ik in eerste instantie. Als ik haar de weg vraag heeft ze al snel in de gaten dat ik Nederlander ben. En al pratende hoor ik Limburgs accent. Het blijkt Marjo uit Sevenum te zijn en dankzij haar aanwijzingen vind ik een mooie route terug naar de camping. Na 18,5 km en 600 hoogtemeters is het tijd voor een lekker ontbijt.

Woensdag 4-juli-2017 lopen met Ronald Kappetein
Mistflarden trekken door het dal onder ons als ik met Ronald Kappetein hardlopend de camping verlaat. De toppen van de heuvels baden al in de volle zon, het wordt weer een mooie dag in de Auvergne. Als we afdalen naar de stalen brug over de Sioulet lopen we weer in de mist, maar de temperatuur is aangenaam. Hier begint de ruim 3 km lange klim naar de D570 en de helling, met percentages van meer dan 20%, wordt door campingbaas Ton "De Keutenberg" genoemd. Het mooie van al dat klimmen is een lange afdaling naar Pontaumur. Daar vragen we een Franse Madam om een foto te maken en dat lukt uiteindelijk. Terug naar de camping mogen we via Laschamps weer klimmen voor het ontbijt. Totaal bijna 14 km met 400 hoogtemeters.

De temperatuur loopt op naar 33.C en in de avondzon is het nog laat goed vertoeven. Omdat we met de camping hoog liggen zien we de zon na 21:45 uur onder gaan.

Donderdag 6-juli-2017 Citroën Traction Avant
Mijn zwerfloop langs het stuwmeer gaat richting St.Jacques-dÁmbur. Als ik onderweg een wit/rode GR aanduiding zie volg ik de merktekens van de Grandes Randonné. Verrassend is de ontdekking, tussen het groen, van een auto wrak. Het blijkt een legendarische Citroën Traction Avant te zijn. Het exemplaar is z.g.a.n. en heeft vele extra's, zoals natuurlijke airco.
Uiteindelijk kom ik bij het meer waar enkele vissen hengels staan. Er is niemand te zien bij de hengels en als ik een snurkend geluid uit de vissers tenten hoor vermoed ik dat het een zware nacht voor ze is geweest. Via Plage La Chazotte keer ik terug naar Miremont en uiteindelijk de camping. 14,5 km en 440 hoogtemeters
Vrijdag 7-juli-2017 Laatste looptraining in de Auvergne en inpakken
Samen met Ronald Kappetein op looppad voor de laatste Auvergne looptraining was het plan, maar Ronald meldt zich af met stijve kuiten. Ik maak er een zwerfloop via Landogne en Pontaumur en volg van daaruit de blauwe wandelroute door de mooie Gorges Le Sioulet. Het pad loopt deels langs het water en dan weer hoog erboven. Na 1,5 uur is het loopfeest voorbij en mag ik na wat krachtraining aan het ontbijt. Mijn loopmaatjes de Asics Nimus worden na 1500 km bedankt voor bewezen diensten en mogen in Frankrijk blijven.Vandaag wordt er ingepakt voor de terugreis zaterdag. De temperatuur loopt op tot 33.C en ik zwem nog een rondje in het camping zwembad. We kunnen de vouwwagen droog inklappen en overnachten in een caravan van camping Rochemaux.
Zaterdag 8-juli-2017 Terugreis naar Mestreech
Het slapen in de caravan van Camping Rochemaux is goed bevallen en maar goed dat we de vouwwagen gisteren hebben ingeklapt want alles is buiten vochtig als ik over het gras naar het badgebouw loop. Nu is het tentdoek droog en kan thuis zo in de stalling. We nemen om 8 uur afscheid van Ton en Marianne, wat een vriendelijk gastvrij stel. Deze camping is echt een aanrader als je voor rust en natuur gaat. Bij de bakker in Pontaumur halen we brood voor onderweg en gaan "En Route". Na 25 km D941 draaien we voor Pontgibaud de A89 tolweg op. Deze biedt mooie uitzichten over de vulkanen van de Auvergne en in de verte zien we de Puy de Dome. Bij Montmarault verlaten we de A71 tolweg en via de E62 en A70 komen we na 3 uur rijden bij Chalon-sur-Saône op de Route de Soleil richting Dyon. Het is nu 262 km tolweg tot Toul. De buitentemperatuur loopt onderweg op tot 34.C en de airco is toch een mooie uitvinding om het hooft letterlijk en figuurlijk koel te houden. De route Toul-Nancy-Metz-Thionville-Luxemburg heeft snelheidsbeperkingen 70-90-110 km/u en overal flitsers. Na Luxemburg komen we bij Arlon België binnen. Via Martelange met Luxemburgse benzineprijs €1:11 /L, rijden we door de fascinerende Ardennen die er mooi bij ligt in volle zon. De passage van Luik levert geen oponthoud en als we Nederland binnen rijden bij Eijsden is er een naderend onweer te zien. Na 10 uur reizen (870 km) zijn we "Back Home" in Maastricht.
Meer foto's: Klik hier voor het Vakantie fotoalbum 2017

Auvergne
Een beschrijving van de streek:
wikipedia.org Auvergne

Het Weer
Weer informatie Auvergne:
Klik hier voor de MeteoFrance of hier via www.weeronline.nl
Heb je een vakantietip, ervaring / reacties? Mail me
Klik hier voor de andere Jogger Jo vakantie verhalen
Meer Jogger Jo Schoonbroodt running info (www.jogger.tk)