Ardennen offensief vakantie/training 2008 Jogger Jo & Spinning Jenny
Groeps accommodatie Le Mont St. JacquesOmdat Con en Josť Olislagers het druk hebben met hun nieuwe groepsaccommodatie in de Duitse vulkaan Eifel Stadtkyll (Wirfttal) www.eifel-panorama.eu "mogen" we 2 weken beheerder spelen van Ardennen Groeps accommodatie Le Mont St. Jacques nabij Trois Ponts.
Bijkomend voordeel voor mij is dat je hier machtig mooi op hoogte kunt trainen en GENIETEN van de natuur.

Klik hier voor het dagboek.
Klik hier voor de plaatjes van deze Ardennen vakantie/training 2008

Vanaf de kerk richting Le Mont St. JacquesLe Mont Saint Jacques www.ardennentop.be
Saint Jacques 19
4980 Trois Ponts
Tel.: 003280685122
E-mail consportief@skynet.be

Trois Ponts - Mont Fosse - St. Jacques Omgeving Trois Ponts
Even ten zuiden van Stavelot ligt Trois Ponts, bij de samenvloeiing van de rivieren AmblŤve en de Salm. Trois Ponts ligt geheel centraal en biedt talloze mogelijkheden voor wandel- en fietstochten door een schitterend berglandschap en klaterende beekjes.

5 km buiten Trois Ponts in het hart van de Belgische Ardennen en op 480 meter hoogte in het dorpje Mont Saint Jacques ligt Groeps accommodatie Le Mont Saint Jacques, in een oase van rust met prachtig uitzicht over weilanden en bossen.Kerk Le Mont St. Jacques

Klik hier voor een uitgebreidere kaart.

Dagboek
Maandag 11-aug-08
Na een halve dag werken bij SABIC en een woon-werk fietstocht Maastricht - Chemelot rijden we om 14:00uur naar Groeps accommodatie Le Mont St. Jacques (LMSJ) nabij Trois Ponts (85km). Voor we de berg oprijden nemen we alvast voor een paar dagen proviand mee. De Olislagertjes zijn nog druk in de weer om de accommodatie netjes achter te laten voor de nieuwe gasten die wij tegen 16:00uur mogen ontvangen. Ik wordt gelijk ingewerkt want in de sauna is een verwarmingselement gesneuveld dat vervangen moet worden en de nieuwe pompinstallatie bij het zwembad valt, de komende 2 weken, ook onder mijn zorg. We ruimen onze spullen in en maken kennis met de groep die LMSJ deze week bezoekt. Tegen 23uur vertrekken Con en Josť naar Stadtkyll in de Duitse Eifel.

Dinsdag 12-aug-08
De regen en wind hebben zich vannacht al geroerd en ik begin de dag met e-mails lezen en beantwoorden van een tiental reservering verzoeken. Tegen 10uur trek ik mijn loopkloffie aan om de Ardennen te verkennen, een regenjas is geen overbodige luxe want het giet. Ik loop de straat af en ga richting Fosse. Ondanks de nattigheid is de temperatuur niet verkeerd. In het bos zijn de paden deels onder water en kan ik enkel verder door van droog plekje naar droog plekje te springen. Ik wil naar Arbrefontaine richting Vielsam en dat betekend eerst klimmen naar ruim 600m en dan als beloning een lange onverharde afdaling. Het is moeilijk oriŽnteren zonder zon of markeringspunten, maar het kleine kompas komt nu goed van pas. Als ik de hoogspanningsmasten weer zie kom ik op bekent terrein. De weergoden zijn me gunstig gezind want de zon breekt door en het jasje kan uit. Na 2uur genieten ben ik weer terug op ons stekkie.

Woendag 13-aug-08
De wind heeft er een tandje bij gestoken en ik ga voor mijn voettocht naar de hoog gelegen waterbassins bij Brume. Vanaf Le Mont Saint Jacques daal ik door het bos af naar het  provisorisch bruggetje van een paar boomstammen over de beek richting Henri du Moulin. Vanaf hier is het door het bos klimmen naar het op ruim 500m hoogte gelegen waterbassin van de krachtcentrale Coo. Ik daal af via de korte route en mag weer klimmen tot Le Mont Saint Jacques. Na 1:30uur ben ik mooi voor de lunch terug. Hoogteprofiel (donker) Brume
Jan de wint raast hier op deze hoogte hevig om het huis en tussen de buien laat de zon zich zien. Tegen 16uur ga ik voor de 2e trek. Basse-Bodeux - Reharmont veel bos en de weg terug richting Fosse langs de hoogspanningsmasten. Na 1:32uur genieten in de Ardennen natuur heb ik alle jaargetijden gezien en gevoeld.

Wanne  Donderdag 14-aug-08
De zon is ons vandaag gunstig gezind en ik daal via Bergeval en Rochelinval naar het riviertje de Salm. Paard met 5 potenNa de oversteek van de weg Trois-Ponts - Vielsalm (N68)mag er via Spineu 5km geklommen worden naar Wanne. Onderweg zie ik nog een natuurverschijnsel, een paard met 5 poten. Dat lijkt me moeilijk lopen en het beest blijf ook stijf op de plaats stilstaan. De afdaling gaat via Aisomont en langs het doolhof van Puzzleplanet met uitzicht over de vallei van de Ambleve. Onderweg doe ik wat vaartspel om ook op snelheid te trainen. Terug in het bos volg ik de Tour Leroux wandelroute die me bij de weg richting Vielsalm doet belanden. Bij Rouchelinval steek ik de Salm over loop parallel aan de rivier richting Grand Halleux. Een laatste  klim brengt me na bijna 3uur terug in Le Mont Saint Jacques op 440m. Mooie training, precies 1 maand voor de Mergelland Marathon.
Hoogteprofiel (donker) en hartslag (licht) Le Mont Saint Jacques - Wanne - Halleux
Uitkijkpost bij Brume Vrijdagdag 15-aug-08
In de weide bij de groepsaccommodatie lopen in de ochtend 2 reeŽn tussen de paarden. De reeŽn komen al jaren uit het bos, door de omheining, om in de ochtendnevel gezelschap van de paarden op te zoeken. Er is een mooie blauw lucht als ik de pantoffelen aantrek voor een rondje Basse Bodeux langs camping Plein Sud en omhoog naar Brume. In het bos zie ik verschillende reeŽn en gelukkig is de uitkijkpost niet door jagers bezet. Na ruim 2uur zitten er 475 hoogtemeters in de benen. Overdag maken we ons nuttig met het regelen van boekingen voor de diversen vakantiehuizen en chalets van www.ardenentop.be en het wieden van onkruid. De Vin Rouge smaakt goed in de avond zon met uitzicht over de majestueuze Ardennen..

Start XXXL training (Klaus-Lucie-Frans-Jo) Zaterdag 16-aug-08
Met minder dan een maand tot de Mergelland Marathon melden zich voor het Ardennen offensief 2008, in Le Steile afdaling bij Coo Mont Saint Jacques, deze keer Frans van der Zalm (met zelf gebakken vlaai), Klaus Krolzig (zonder Beate) en Lucie van Gastel (met veel loopzin).

Om 9:30uur duiken we bergaf het bos in voor een XXXL uitdaging op een mooi zonnige dag. Via Henry du Moulin komen we aan de voet van de beklimming naar de waterbekkens boven Brume op 500m hoogte.

Tijdens de afdaling loopt Lucie vol door een plas water met natte schoenen als gevolg. Klaus mag op de splitsingen in het bos de richting aangeven en zoals ik gehoopt had gaan we richting afdaling met zo een steile hellingshoek (zie km 11 in de grafiek beneden) dat alle handen en voeten nodig zijn om niet naar beneden te glijden. Lucie is de gelukkige die onzacht op haar achterste een stuk naar beneden komt als even de balans weg is. De uiterlijke schade valt mee,  een bruin zitvlak.

Einde training Aangekomen in Plosaland zijn we, bezweet en gemodderd, gelijk een extra attractie voor de massaal aanwezige toeristen. De uitkijktoren boven bij de stoeltjeslift lonkt en even later klimmen we via het zig zag paadje onder de kabelbaan omhoog. Om de helling nog wat steiler te maken loop ik de kortere route tussen het slinger pad.

Na een panorama uitzicht vanaf het hoogste punt dalen we af naar Coo voor een rondje om het hoefijzervormig stuwmeer. Ook dit is geen vlakke route en bevat een avontuurlijk gedeelte. Het toetje van vandaag wordt de 25% helling vanuit Trois Ponts omhoog naar Le Mont Saint Jacques. Na 3uur "genieten" en bijna 900 hoogtemeters zijn we weer terug bij ons startpunt.
Klik hier voor de route via www.afstandmeten.nl

De door Frans zelf gebakken vlaai vult de verloren energie goed aan. Het zonnetje brandt vandaag nog lang lekker als we nog nakeuvelen. Zie ook www.krolzig.nl
Klik hier voor de plaatjes van deze Ardennen vakantie/training 2008 Hoogteprofiel (donker) en hartslag (licht) Le Mont Saint Jacques - Brume - Coo - Trois Ponts
Aan de Limburgse rijstevlaai Zondag 17-aug-08
Als ik de gordijnen open trek zie ik een bekende auto met caravan voor ons vakantie onderkomen staan. Anouk en Ben met de kids blijken vannacht vanuit Frankrijk te zijn gearriveerd en als ik door het caravanraampje naar binnen kijk zijn ze nog in diepe rust. Niet veel later is onze rust plezierig verstoord door Opa en Oma roepende Zonne en Sterre. Ik mag met Sterre gaan "nennen" (rennen) over het grasveld en Zonne plukt de bloemen tussen het gras voor het maken van een krans. Er valt veel bij te praten en het wordt nog drukker als ook onze buren (Ton en Mirian) uit Maastricht volgens planning arriveren. Als vervolgens tegen twaalven ook nog Con en Josť met heerlijke verse rijstevlaai komen aan waaien is de tent vol. We maken een wandeling  langs het bos, over het beekje en via Fosse trug, om de benen wat te strekken. Er zijn nog wat klusjes bij het zwembad en de frituur van Trois Ponts zorgt het Belgisch avond diner.

Maandag 18-aug-08Amcomont - Gekapte Ardennen
Vandaag is het wisseldag in de groepsaccommodatie, dat betekend een vertrekkende groep, een ploeg die de boel komt "kuisen" en een nieuwe groep gasten die ontvangen moet worden. Tevens moet de inventarisatie gecontroleerd worden en een paar reparaties uitgevoerd. Voor dit alles ga ik om 8uur kort "het rondje van Con". Dit betekent door het bos bergaf naar Mont-de-Fosse en verder tot Trois Ponts. Onderaan gekomen mag er gelijk geklommen worden door het bos naar Bergeval. Een mooi rondje van een half uur om goed wakker te worden. In de namiddag als de gasten zijn gearriveerd ga ik voor de 2e helft. Deze keer voor een uurtje waarbij aan de snelheid gewerkt wordt door wat vaartspel over de onverharde bospaden.

Dinsdag 19-aug-08
Voor de "afwisseling" trek ik mijn loopschoenen om 8uur aan voor een verkenningstocht door de Ardennen. Ik daal af naar Basse Bodeux en volg de gemarkeerde wandelroute omhoog naar Haute Bodeux. Hier verlaat ik de wandelroute en ga verder naar Amcomont om daar het bos in te duiken en een uitkijkpost te bezoeken. Op sommige plaatsen is de grond zo drassig dat ik genoodzaakt ben om van het pad af te wijken. De landschap ontsierende hoogspanningsmasten zijn ondertussen mijn herkenbare markeringspunten en met het kompas erbij lukt het me om na 2uur lopen via Dairomont in St. Jacques te arriveren. In de middag halen we nieuwe energie voorraad in Trois Ponts en maken een toer door de omgeving.

Saint Jacques - Jenny-Sterre-Anouk Coo - Stuwmeer Woensdag 20-aug-08
Het gebied boven het stuwmeer van Coo is vandaag mijn doelwit. De klim richting Brume hakt er zo vroeg in de ochtend altijd lekker in. De lager gelegen paden in de bossen staan onder water en het is de kunst om droog verder te komen. De terugweg gaat omhoog vanaf Trois Ponts via Mont de Fosse en Bergeval naar Saint Jacques. Met 2uur "Ardennen" in de benen en ruim 500 hoogtemeters zit de klus voor vandaag er weer op. Anouk en Sterre komen op bezoek en we mogen Opa en Oma spelen. Altijd weer leuk om "het spul" weer eens een dag kortbij te hebben. Een wandeling in de omgeving is altijd de moeite waard en Sterre wil nog een stukje "rennen". Omdat er ook nog gasten wachten in B&B www.kloosterborgharen.nl moeten ze op tijd richting Maastricht.

Brume - Bospad onder water Brume - Bospad onder water Donderdag 21-aug-08
Als ik bezig ben met mijn laatste XXXL training, fietst er een jongentje van een jaar of 8 op een mountainbike, gekleed in een blauwe boeren overall en laarzen, met me mee die vraagt, in het Duits, wat ik aan het doen ben. Hij heeft me al een paar keer zien hardlopen en wil ook weten of ik dit de gehele dag doe. Bergop doet de "gamin" zijn best om erbij te blijven en als hij te ver van huis is neemt hij vriendelijk afscheid. Er is nog hoop onder de jeugd. Vandaag ga ik mijn territorium vergroten, want na een bezoek aan Basse-Bodeux gaat het verder naar Haute-Bodeux westwaarts tot de N66. Hier bij de Ancienne Barriere ligt in een fantastische omgeving camping L'Ancienne BarriŤre die door de nieuwe eigenaar wordt gemoderniseerd. Dit is ook het begin van de brede weg naar de elektriciteit centrale bij Brume. Er is nauwelijks verkeer op deze weg en het zonnetje doet zijn best, dit is genieten en ik doe wat vaartspel. Na de afdaling kom ik weer in Basse-Bodeux om over de N651 te klimmen naar Reharmont. Als ik een bospad zie ga ik off the road en is het afwachten waar dit eindigt. Het 2 sporen pad gaat over in een enkel spoor en dan is er even zelfs geen pad door de begroeiing. Hier komen niet veel mensen en ik daal af naar een klaterend beekje Rau du Baleur. De omgeving is prachtig en aan de sporen zie ik dat dit het domein is van de beesten van de Ardennen. Een blik op het kompas leert me dat ik weer richting Basse-Bodeux aan het dalen ben. Mijn oriŽntatievermogen had me dat ook al aangegeven, maar na een paar uur draven wordt de bovenkamer steeds lichter en de benen zwaarder. Tijd om koers richting omhoog naar Saint Jacques te zetten. Met 3uur op het klokje en 510 hoogtemeters is het tijd voor de lunch.

Vrijdag 22-aug-08
Vandaag is het wisseldag in de groepsaccommodatie, om 10uur vertrekken de gasten en kan de poetsploeg aan de slag. Om 16:00 uur komen de nieuwe gasten en moet weer alles tip-top zijn. Zelf mag ik me "amuseren" met o.a. de jacuzzi bijvullen en het zwembad "stofzuigen". Voor dit alles trek ik me nog even de loopschoenen aan voor een rondje van een half uur. Ik heb voor de aardigheid een vaartspel trainingsprogramma, gebaseerd op hardzones na 15minuten inlopen, in de RS800 geladen. De uitvoering is door het heuvelachtig parcours moeilijk omdat net op het moment dat het bergaf gaat er in een hogere hartzone gelopen mag worden. Deze training doe ik in de namiddag nog eens maar nu een "tandje" sneller. Toch weer mooi 330 hoogtemeters vandaag in de zeikregen.
 Vaartspel - Hoogteprofiel (donker) en hartslag (licht)
Zaterdag 23-aug-08
De Nederlandse Schaatsploeg zit bij ons in de buurt in 2 chalets en op mijn uitnodiging om een stukje samen te lopen wordt niet echt positief gereageerd als ze horen welke afstanden ik hier doe. Een 60m willen ze nog wel doen maar 60minuten en langer behoort niet tot de mogelijkheden. Ook deze vakantie/training kan niet eeuwig doorgaan en vandaag keren we huiswaarts. Maar eerst worden de longen nog eens gezuiverd door een loopje van een uur door Ardennen. Tegen de middag arriveren Con en Josť en kan het werk overgedragen worden en bij gebabbeld.

Klik hier voor de plaatjes van deze Ardennen vakantie/training 2008
De running teller van deze vakantie/training stopt op 24 uur / 221 km, 5340 hoogtemeters.
Mogelijk inspireert het je om ook eens naar de Ardennen te komen.
Kijk eens op www.ardennentop.be voor een mooie Ardennen accommodatie.
Mail me je vakantie ervaring/reacties
Klik hier voor de andere Jogger Jo vakantie verhalen
15-aug-08	21 	2:15	475	126	88	9,1	6:35	Basse-Bodeux-Plein Sud-Brume
16-aug-08	25 	3:03	890	160	111	8,2	7:19	XXXL Brume-Coo-Trois Ponts
17-aug-08								Rustdag/ Opa spelen
18-aug-08	18 	1:47	350	139	106	10,1	5:56	1e Mont Fosse-Trois Pont 2e Fosse-Bossen-Bergeval
19-aug-08	16 	2:01	360	130	95	7,9	7:33	Basse Bodeux-Haut Bodeux
20-aug-08	24 	2:11	480	118	98	11,0	5:27	Brume - Bossen Stuwmeer Coo
21-aug-08	28 	2:54	510	131	98	9,7	6:12	Basse-Bodeux - Haute-Bodeux - Brume - Reharmont
22-aug-08	14 	1:00	320	155	125	14,0	4:17	2 keer rondje Con vaartspel
23-aug-08	11 	1:03	255	129	106	10,5	5:43	Bergeval-Rochelinval-Dairomont

Meer Jogger Jo Schoonbroodt running info (www.jogger.tk)