Herfst Vakantie 2005 Jogger Jo & Spinning Jenny
Chalet "Chez la Cascade" - Coo (B) www.ardennentop.be

Plaatsbeschrijving/Omgeving
Coo bekend om zijn Cascade, watervallen in de Amblève, heeft voor de natuur liefhebber alles te bieden. Rust, mooie uitzichten, prachtige flora/ fauna en wandelpaden door bossen en over heuvels tot 500m. Voor de vertier zoekers is er het familiepark Telecoo (www.telecoo.be) en uitnodigende terrassen en restaurants. Er zijn verschillende stuwmeren waarbij in de nachtelijke uren water vanuit het lager gelegen hoefijzervormig stuwmeer omhoog gepompt wordt naar de hogere bassins op 490m hoogte nabij Brume. Tijdens de piekuren in de stroomvoorziening wordt het water weer omlaag geleidt over grote turbines van de ondergrondse waterkrachtcentrale t.b.v. de stroomopwekking.

Chalet
Chalet Chez la Cascade te Coo (B) Chalet "Chez la Cascade" (8pers.) in Grand Coo nr.7 ligt tegen een heuvel in een doodlopende straat 150m na de bekende waterval en 150m van het stuwmeer. Het erg sfeervol ingericht vrijstaand houten huis bestaat uit een woonkamer keuken, 2douches, 2toilet, 4 slaapkamers en 2 inpandige garages. Binnen zorgt de speksteen houtkachel voor een gezellige warmte als buiten de temperatuur in de Ardennen daalt, de houtblokken liggen gratis klaar. Tevens zijn alle kamers voorzien van elektrische radiatoren en slapen de bedden heerlijk, vooral na een dag raggen door de bossen. Reserveren kan via Con Olislagers op www.ardennentop.be , E-mail cascade@ardennentop.be of tel. 003280685122.

Dagboek
10-okt-2005 Maandag

Plaatje vanuit de tuin Om 11uur rijden we weg uit Maastricht voor een midweek in Chalet Chez la Cascade te Coo omgeven door de rustgevende Belgische Ardennen met zijn mooie herfstkleuren. Via de A2 en E42 nemen we afslag 10 richting Coo over de toeristische route. Na een uurtje zijn we bij het Chalet en de Limburgse eigenaren (fam. Janssen) zijn net klaar met de poetsbeurt waarbij zelfs het toegangshek niet wordt vergeten. Het Chalet hebben we in april vorig jaar ook al eens gehuurd, zie het verslag 2004 (klik hier). We drinken nog een kop koffie met de eigenaren en Jan blijkt goed op de hoogte van mijn loop activiteiten. Door het uitzonderlijk mooie weer (23.c) kunnen we nog lekker buiten lunchen en luieren / lezen in de zon. We gaan nog voor een korte wandeling en in de namiddag neem ik een lekker Belgisch biertje voor dat ik de loopschoenen aantrek voor een route van Coo naar de groeps-accomedatie van Con Olislagers in Le Mont St.Jaques. Ik loop van Coo langs de Ambleve naar Trois Ponts en begin aan de klim naar het op 490m hoogte gelegen St.Jaques. De benen zijn nog niet hersteld van de 31 wedstrijd km's die ik gisteren heb gelopen en op de 25% helling (volgens verkeersbord) is het doorduwen. Con en Jose ontvangen me gastvrij en er wordt een afspraak gemaakt voor woensdagavond in Coo. Met een gevulde fles water begin ik aan de afdaling naar het lager gelegen Trois Pont en volg de Ambleve terug naar ons Chalet te Coo.  Looptijd:1:18uur, HRmax.138, HRavg 106. De lasagne met salade smaakt me uitstekend en de Vin Rouge maakt het af. De combinatie van buitenleven, alcohol zijn vermoeid en we gaan op tijd onder de wol.

11-okt-2005 Dinsdag
Het koelt 's nachts behoorlijk af in de Ardennen en ik maak de houtkachel aan. Vandaag komt dochter Anouk op bezoek en het belooft alweer een zonnige en mooie dag te worden. Zwangere Anouk is al 7kg "gegroeid" en begint een leuk buikje te krijgen. Friemelke wil blijkbaar ook door de Ardennen struinen want hij schopt al behoorlijk in haar buik, nog 3 maanden geduld. We wandelen langs de Ambleve naar Trois Pont en halen proviand in de supermarkt. Terug in ons huisje gaan de dames rusten en trek ik de loopschoenen aan. De route brengt me via de buitenrand van het stuwmeer naar een steile helling waar ik via een greppel omhoog klim naar het bovenste stuwmeer (bassin uperieurs) op bijna 500m hoogte. Een bord Privé brengt me even aan het twijfelen maar ik besluit toch het gebied westelijk van het bassin te verkennen. Terwijl ik lekker in de zon mijn km's maak heb ik het gevoel als of ik alleen op de wereld ben want ik zie geen ander levend wezen. De uitzichten op deze hoogte zijn adembenemend maar ik wordt gedwongen door de vallende avond een terugweg richting Coo te zoeken. Gelukkig werkt mijn interne GPS deze keer naar behoren en via Brume en het hellingbos boven de Centrale Hydro-electrique daal ik af over een pad dat gemarkeerd is met vogeltjes (promenade du merle) naar Petit Coo. Als toetje van mijn uitje loop ik niet direct terug maar neem het pad aan de binnenzijde van het hoefijzervormig stuwmeer. De vlakke route gaat over naar een avontuurlijke klim over een smal pad waarbij links in de diepte het meer ligt en rechts de bergwand. Uiteindelijk kom ik boven in Grand Coo en is het een kleine afdaling naar het Chalet. Looptijd:1:40uur, HRmax.136, HRavg 105. Het wordt een snelklaar pizza-avond waar ook "klusser Ben" niet op ontbreekt.

12-okt-2005 Woensdag
Het mooie weer blijft ons goed gezind en na de lunch volgt er weer een wandeling richting Trois Pont. Na de afternoon-thee gaat mijn training via het pad onder de kabelbaan omhoog naar het uitkijkpunt bij Belvedère Thiry. Het is nog behoorlijk warm op de helling waar de zon de hele dag op staat maar de inspanning loont zich door het geweldig uitzicht over het dal en stuwmeer. Ik volg de helling in noordelijke richting en klim langs een greppel met mini bergbeek omhoog. Via Point vue de Ster en Les Masures gaat het door de bossen richting zuiden waarna ik over het op de top (480m) gelegen pad weer noordelijk trek. Ik passeer de parapente startplaats (www.parapentebelge.be) welke gebruik maakt van de warme lucht welke langs de helling omhoog komt. De uitzichten zijn hier uniek en ik zou er uren willen blijven. Er staat me nog een lange afdaling door een donker bos beneden me te wachten en ik weet op dat moment niet hoever van Coo ik in de bewoonde wereld kom. Na een half uur omlaag lopen/springen over stenen en heel goed opletten zit ook dit avontuur erop. Ik zit aan de verkeerde kant van de spoorlijn maar toevallig is er een smal bruggetje nabij en kom via Telecoo weer thuis. Looptijd:1:30uur, HRmax.134, HRavg 104. Con en José komen 's avond Chinezen en er valt weer veel bij te praten.

13-oct-2005 Donderdag
De weergoden blijven ons gunstig gezind en na de lunch gaan we voor een wandeling langs het stuwmeer. De route is geheel vlak en komt langs de tunnel waar bezoekers gratis in de ontvangstruimte naar de machinehal van de waterkrachtcentrale kunnen kijken. Na terugkomst in het chalet knap ik een uiltje in de zon en ben ik klaar voor mijn hardlooproute. Ik volg de kronkelende Ambleve stroomafwaarts naar het noorden en zie de spoorlijn in een tunnel verdwijnen. Vanaf dit punt klim ik in westelijke richting naar de bovenste spaarbekkens. Als ik merktekens van een rood-witte route zie volg ik deze richting het zuiden. Om uiteindelijk weer koers richting Coo te zetten waar ik nog een ommetje maak via de promenade du canard colvert door het Bois du Tour du Coo. Looptijd:1:51uur, HRmax.137, HRavg 105. 's Avonds maakt Jenny Chef de cuisine een heerlijke spaghettischotel.

14-oct-2005 Vrijdag
Aan alles komt een einde dus ook aan deze bijzonder geslaagde herfstvakantie. Het is dat de natuur zich niet voor de gek laat houden en de bladeren al mooi verkleuren en afvallen anders was deze week, met temperaturen van ruim boven de 20 graden, meer een zomer dan herfstvakantie.