3 x 11km op de 11de van de 11de, oftewel Les 4 Cimes du Pays de Herve (Patrick van Haren)
Dit is een loop over 33km, over 4 cimes (heuvel/berg toppen) heen in het land van Herve (10 a 15km voor Luik). Hierbij moet in totaal ongeveer 630 hoogtemeters overbrugt worden. Inschrijven is gratis, en na afloop krijgt men een broodmaaltijd met stinkkaas uit de streek en stroop op de koop toe. Het kan bijna niet mooier zou je zeggen.

Na mijn avontuur in de Ardennen bij de Trail des Hautes Vanges had ik een foldertje gelezen waarin bovenstaande vermeld werd. Op de terugweg naar huis van deze loop kwamen we ook nog eens langs de afslag waar bovenstaande loop werd gehouden en toen begon het al te kriebelen.
Bij Spado eens een keer met Jean-Antoin over deze loop gepraat en we besloten al vrij snel dat we deze loop mee zouden pikken.

Dus wij met zijn tween op zondagochtend om 7.30 uur vertrokken richting Battice. De dagen ervoor had het veel geregend en daar in de omgeving zelfs gesneeuwd. Voor de zekerheid ook maar mijn trailschoenen meegenomen.
Onderweg naar Battice de hele weg regen gehad. Aldaar aangekomen de bordjes van de organisatie maar volgend waar de bekende P opstaat. Na enige tijd op een industrieterrein uitgekomen waar zowel heen en terug bordjes stonden met P die richting uit. Echt op zijn Belgisch dus. Auto gedraaid en dorp weer in, doordat we vroeg waren konden we vlakbij start/finish de auto parkeren.
Op naar het inschrijflokaal, binnenkomend hingen er allemaal lijsten waarop een ieder zijn naam stond met een startnummer. (inschrijving kon alleen vooraf). Nummer zoeken en daarna naar het tafeltje met jou nummer. In ontvangst nemen en maar wachten dan totdat de rest ook komt.

In tussen was het weer er niet beter op geworden, het bleef hard regenen en hard waaien met een temperatuur van een graad of 5 a 6.
Om 10.55 toch maar naar buiten want 5 minuten later zouden we starten. Buiten een hoop kabaal, de plaatselijke Slagerij van Kampen stond op een trekkeraanhanger op olievaten te roffelen. Volgens mij was het de regendans die geslagen werd want het kwam daarna met bakken uit de lucht. Vlug nog even schuilen, maar de start ging toch gewoon door, dus op naar de startstreep.
Er werd wat geroepen en weg was de meute.

De 1ste km gaat hoofdzakelijk berg af, Mur de Bouxhmont, maar onderaan stond ook een bordje met km 32. Lekker om te weten dat je dus deze laatste km echts stijl omhoog moet. Maar ach, eerst nog ruim 30 voor de boeg. De regen werd gelukkig minder en de uitzichten vergoeden veel. Parcours is erg landelijk met polderweggetjes, die op en neer golven. Het leek wel of de tijd daar stil had gestaan. Aan het wegdek was dat zeker te zien, want er zaten stukken tussen die volgens mij sinds de Romeinse tijd niet meer hersteld waren, ongelijk, gaten, bol, hol. Dus opletten was met momenten wel noodzakelijk. Alles bij elkaar een 1,5 km vlak parcours begreep ik, de rest dus berg op en af. Een stuk van een km of 2 onverhard wat nu dus een grote modderpoel was.

Het lopen zelf ging me vrij soepel af, de eerste 15 km ging hoofdzakelijk bergaf, wel wat klimmetjes erin maar per saldo ging het naar beneden.
5 km tijden waren vrij vlak;
5km in 24,16
10km in 48,19
15km in 1.13,13
Na een km of 15 dus de eerste echte beproeving, tempo ging naar beneden maar ik kon blijven hardlopen. Sommige gingen/moesten toen wandelen.
Bovengekomen bij km 19 en dan in 2km tijd ruim 125 m weer dalen, lekker voor de bovenbenen dus.
20km in 1.39,49
Beneden aangekomen stond de volgende col al klaar om beklommen te worden. Dit was een mooie om te doen, door een bos over een relatief brede weg met lekkere bochten erin. Ook hier kon ik blijven hardlopen. Stukje om te herstellen dacht ik dan op het parcourskaartje gezien te hebben en op naar de laatste lange klim.
Dat stukje herstellen ging dus over een weg waar het water van de regenval van de afgelopen dagen overheen stroomde en zon 4 a 5 cm diep was. Gevolg; zeiknatte voeten, sokken en schoenen. Maar de 25km toch nog afgerond in 2.07,17

Begon het vanaf daar toch aardig te voelen dat ik al wat gedaan had en de benen werden strammer en het bergop lopen ging steeds moeizamer. Tussen km 29 en 30 echt een stijl stukje waar ik even een 100m gewandeld heb, me zelf daarna weer moed ingesproken om toch onder de 3 uur te willen finishen. 30km punt passeerde ik namelijk in 2.39,45. het verval was dus al aardig ingetreden en ik wist dat die laatste km nog behoorlijk pittig zou zijn. Dus doorlopen was het devies. Bij km 31 zag je finish al liggen en hoorde je de trommelaars op de olievaten al, alleen zat daar een dal tussen. Betekend dus een km dalen en daarna weer een km klimmen. Vooral die laatste km dalen deed echt zeer in mijn bovenbenen, maar beneden aankomend kon ik me nog een keer oppeppen om naar boven te sprinten (800m in 5,30min ;-)
Een ieder werd bij naam genoemd bij de finish alsof die de winnaar was. Eindtijd was 2.57,41

Op naar de douche en naar de eetgelegenheid. Douchen en omkleden ging erg moeizaam ivm alle stramheid.
Maar ondanks dat toch naar de eetgelegenheid waar je tegen in levering van je startnummer een 3 tal boterhammen kreeg met de bekende stinkkaas en stroop.
Een plaatselijk glas tripple bier erbij en de voldoening was compleet.

In totaal 641 finishers, varirend van 1.57u tot 5.20u, maar een ieder wordt daar als winnar binnengehaald en behandeld naar afloop. Echt een loop die ik een ieder kan aanbevelen die eens een keer iets anders wil lopen. Voor meer info zie: http://run.to/battice
Voor mij staat deze loop volgend jaar wel weer op de kalender.