Vakantie 2004 Jogger Jo & Spinning Jenny
Chalet "Chez la Cascade" - Coo (B) www.ardennentop.be

Plaatsbeschrijving/Omgeving
Coo bekend om zijn watervallen in de Amblève, heeft voor de natuur liefhebber alles te bieden. Rust, mooie uitzichten, prachtige flora/ fauna en wandelpaden door bossen en over heuvels tot 500m. Voor de vertier zoekers is er het familiepark Telecoo (www.telecoo.be) en uitnodigende terrassen en restaurants. Er zijn verschillende stuwmeren waarbij in de nachtelijke uren water vanuit het lager gelegen meer omhoog gepompt wordt naar de hogere bassins op 490m hoogte. Tijdens de piekuren in de stroomvoorziening wordt het water weer omlaag geleidt over grote turbines van de ondergrondse waterkrachtcentrale t.b.v. de stroomopwekking.

Chalet
Chalet Chez la Cascade te Coo (B) Chalet "Chez la Cascade" (8pers.) in Grand Coo 7 ligt tegen een heuvel in een doodlopende straat 200m na de bekende waterval. Het erg sfeervol ingericht vrijstaand houten huis bestaat uit een woonkamer keuken, douche/toilet, 3 slaapkamers en 2 inpandige garages. Binnen zorgt de speksteen houtkachel voor een gezellige warmte als buiten de temperatuur in de Ardennen daalt, de houtblokken liggen gratis klaar. Tevens zijn alle kamers voorzien van elektrische radiatoren en slapen de bedden heerlijk, vooral na een dag raggen door de bossen. Reserveren kan bij Con Olislagers op www.ardennentop.be , E-mail cascade@ardennentop.be of tel. 003280685122.

Dagboek
19-april-2004 Maandag

Plaatje vanuit de tuin Om 10:30 rijden we weg uit Maastricht voor een midweek in Chalet Chez la Cascade te Coo omgeven door de rustgevende Belgische Ardennen, dochter Anouk gaat twee dagen met ons mee. Het is lang geleden dat we met ons drieën "on-route" zijn. Het bekende verhaal van kleine kinderen worden groot en vliegen vervolgens uit. Toevallig heeft ze deze keer ook een paar dagen vrij en Mario komt ons dinsdag opzoeken. Via de A2 en E42 nemen we afslag 10 richting Coo over de toeristische route. Na een uurtje zijn we bij het Chalet en de Limburgse eigenaren (fam. Janssen) zijn net klaar met de poetsbeurt. De beschrijving van het huis kloppen met wat we in de praktijk zien en al snel gaan we op verkenning in de omgeving. We dalen de trappen af van de bekende waterval waar het water met geweld links en rechts omlaag stort en gaan voor een wandeling door Coo langs de Amblève richting Trois Ponts en de boorden van het onderste meer. Na de wandeling trek ik voor een uurtje de loopschoenen aan en ga via het bos naast het huis omhoog en loop de binnenbocht van het U-vormige meer. Als ik bij de dam aankom besluit ik om ook de buitenbocht van het meer te lopen. Dit is een vlak parcours met mooie uitzichten over het meer en de achterliggende heuvels. Het buitenleven en de alcohol vermoeid en we gaan op tijd onder de wol.

20-april-2004 Dinsdag
Om 10:00 uur heb ik met Con Olislagers afgesproken voor een bosloopje in de Ardennen. We lopen de heuvel omhoog waar ook de kabelbaan van Telecoo de luie toeristen naar het uitkijkpunt brengt. In deze periode is het nog rustig en we nemen een gratis kijkje vanaf de toren. De tijd staat hier stil want de prijs van 15Bef is niet in Euro's aangegeven. Via een pittige klim komen we op het hoogste punt aan deze zijde van de rivier en mogen we weer afdalen naar het groene dal. 's Middags ga ik met Jenny en Anouk voor een wandeling om het meer en zien we bij de waterkrachtcentrale een poort opstaan naar een diepe tunnel. Dit blijkt de ingang te zijn naar een onderaardse ruimte waar kijkers een blik kunnen werpen op de grote turbines welke elektriciteit maken. Het geheel doet een beetje SF aan als we achter het glas naar de gigantisch grote ruimte beneden ons kijken waar grote machines hun werk doen en kleine mannetjes bedrijvig bezig zijn met zwaailicht voerende voertuigen. Er is veel informatie materiaal over de bouw en capaciteit van deze unieke watercentrale die enkel in de piekuren op volle toeren draait. 's Nachts wordt het water weer d.m.v. goedkope elektriciteit onhoog gepompt naar het bovenste bassin. Op deze manier wordt elektrische energie als waterbuffer opgeslagen. Het rendement van deze op het eerste gezicht onzinnige methode van stroom opwekking is 75%. Ik verlies alle kaartspellen van Anouk maar je kunt ook niet overal even goed in zijn, hoewel ik haar verdenk dat mijn glas met opzet steeds weer snel gevuld was met bier. Mario komt ons 's avonds na zijn werk vergezellen en de stereo gaat een streepje hoger met de meegenomen CD's. De buren op het lager gelegen kerkhof klagen niet en krijgen het er blijkbaar niet warm of koud van.

21-april-2004 Woensdag
Mijn hardloop route gaat deze morgen vanaf Coo omhoog naar het gehucht Brume. Ik volg de borden van de vlinderroute maar al snel zit ik op de vogelroute. Het maakt niet veel uit waar je hier loopt, de omgeving is prachtig en er zijn uitdagingen genoeg. Ik verken het hellingbos tussen het onderste bassin en de hoger gelegen spaarbekkens. Na het ontbijt wandelen we door het bos naast ons huis omhoog en hond Daisy maakt extra meters voor dat we weer terug zijn in Grand Coo.  's Middags wandel ik met Anouk en Mario naar het uitkijkpunt boven bij de kabelbaan. Bij "ons" huisje genieten we van de voorjaars zon. Vakantie in België is met frites en als we deze willen ophalen in het dorp blijkt de tent gesloten te zijn. Een frietkot langs de weg richting Trois Ponts voorziet de junks van de vette hap. Mario, Anouk en Daisy keren terug naar Landgraaf want ze moeten morgen weer aan het werk. De oudjes houden het de rest van de avond rustig en genieten van de warme avond.

22-april-2004 Donderdag
Vandaag loop ik eerst stroomafwaarts langs de bochtige Amblève maar al snel moet er geklommen worden. Na verschillende mooie bospaden kom ik uiteindelijk bij het bovenste spaarbekken op 490m hoogte. Via Brume keer ik na 1:45uur terug naar Coo. 's Middags wandel ik een gedeelte van de ochtend route met Jenny langs de rivier en bekijken de kayakkers of hoe ze ook mogen heten. Jenny doet een namiddag dutje en ik werk aan dit dagboek. Om 19:00uur komen Con en José die ons opzoeken met een Belgische Chinees maaltijd. Als ook nog blijkt dat Con vandaag jarig (49) is wordt het een feestelijke avond.

23-april-2004 Vijdag
De midweek zit er weer op en de accu is weer bijgeladen. Om 10:00uur komt de fam. Janssen de sleutel overnemen en gaan we nog even naar Mont St. Jacques om Con en José op te zoeken en zijn nieuwe plannen bekijken.